Jatkuva istuminen nykyajan ihmisen turmiona

 Tässä on muuten ensimmäinen tämän sivuston sponsoroitu artikkeli. Tarkkasilmäinen lukija voipi huomata että teksti ei ole minun omaa käsialaa ja että se sisältää yhden mainoslinkin jonnekin missä saa kokeilla moninkertaistaa rahojansa jos haluaa.. Henk koht en ole testannut enkä taida testata mitään rahapelejä mutta artikkelin julkaisusta sain senmoisen korvauksen että katsoin parhaaksi hyväksyä tarjouksen, vähän niinkuin kokeeksi. Kiitos ymmärryksestä arvoisa lukija, ja asiahan on itessään varsin tärkeä.

Joskus vielä tulevaisuudessa järkytyksellä muistellaan sitä käytäntöä että lapsia istutetaan päivät pitkät koulun penkeillä ja porukka istuu jumittuneena toimistoissa tietokoneruutujen ääressä..  Liikkumaan hyvät ihmiset siis, liikkumaan!

 


 

Jatkuva istuminen nykyajan ihmisen turmiona

Yhä useampi työ vie ihmisen istumaan toimistoon tietokoneen eteen kahdeksan tunnin ajaksi. Kovinkaan moni istumatyöläinen ei ainakaan alkuun tule edes ajatelleeksi, että tällainen työ voisi heikentää fyysistä oloa ja kuntoa niinkin paljon kuin se pitkällä aikavälillä tekee ja sen vuoksi ongelmiin ei kiinnitetä huomiotakaan, ennen kuin on jo liian myöhäistä.

Mitä jatkuva istumatyö sitten tekee kropalle? Jos keskitymme vain suurimpiin haittoihin, niin päivittäinen yli seitsemän tunnin jatkuva istuminen muun muassa kerryttää rasvaa keskivartalolle, hidastaa suoliston toimintaa, verensokerin säätely huonontuu ja riskit sairastua diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihin kohoavat. Oireet, jotka taas huomataan paremmin, ovat mm. jatkuvat niska- ja hartiasäryt, väsymys, unettomuus ja jopa masennus.

Ylen melko tuoreen uutisoinnin mukaan suomalaisen keskivertotyöntekijän päivästä miltei 80% kuluu joko istuessa, seistessä tai maatessa. Prosenttiluku on ollut huolestuttavassa nousussa aina 1970-luvulta lähtien, jolloin kodinkoneet ja tietokoneiden yleistyminen vähensi fyysistä kuormitusta sekä työssä että kotona.

Nyt ongelmiin on kuitenkin alettu herätä, kun istumatyöläiset ovat yksi toisensa jälkeen jonottamassa työterveyslääkärille erinäisten vaivojen vuoksi ja joiden lähteet juontavat hyvin monessa tapauksessa juuri liialliseen istumiseen. Monia istumisesta aiheutuneita vaivoja voidaan kuitenkin estää ja lieventää yksinkertaisillakin asioilla.

Mikäli vain mahdollista, niin työmatkat olisi hyvä taittaa muuten kuin autolla eli kävellen tai pyöräilemällä. Kotona istuminen houkuttelisi ymmärrettävästi, sillä tiskikone hoitaa likaiset astiat, televisio tarjoaa katsottavaa enemmän kuin koskaan ja suomalaiset nettipelit tietokoneella tarjoaisivat muuta ajateltavaa työasioille. On silti suositeltavaa harrastaa tarpeeksi hyötyliikuntaa kotonakin ja jo vartin kävelylenkki ulkoilmassa tekee keholle parempaa kuin jumiutua takaisin istuma-asentoon.

Jumppaaminen ja kevyetkin lihasharjoitukset estävät lihasten heikentymistä ja toimivat tehokkaana parannuksena varsinkin selkäkivuista kärsiville. Selkäkivut eivät välttämättä tunnu istuessa, vaan heikot selkälihakset ja syvemmät vatsalihakset ilmoittelevat itsestään vasta fyysisessä rasituksessa, minkä vuoksi niistä kannattaa pitää huolta vaikka ne eivät kipuilisikaan juuri tällä hetkellä.

Moottoroituja työpöytiä alkaa olla markkinoilla jo kevyemmällekin lompakolle sopivina vaihtoehtoina ja niiden menekki on ollut kasvussa viimeisten muutaman vuoden aikana. Tämä ei ole mikään ihme, sillä tutkimusten mukaan ihmisen seisoessa lihakset aktivoituvat, verenkierto vilkastuu ja erinäiset säryt helpottavat. Jos moottoroituun työpöytään ei ole mahdollisuutta, niin eräs helppo tapa välttää pitkäkestoinen istuminen on laittaa vaikkapa kännykkään herätys vähintään tunnin välein. Näin voidaan muistuttaa itseä nousemaan ylös työtuolilta ja tekemään parin minuutin kävely ympäri toimistoa, venyttelyä tai mitä vain, mikä herättää kehon istuma-asennosta.